Panduan Lengkap Hias Rumah Sebelum Membuat Tempahan Khat Kaligrafi
May 8, 2020

Tentu ramai yang akan merasakan rumahnya kosong tanpa ada sebarang hiasan. Sejak mula jejak kaki ke dalam rumah, kita akan memikirkan apa yang nak diletakkan. Sebagai seorang Muslim, sudah tentu kita teringin sekali meletakkan ayat ayat suci Al-Quran dan kalimah agung sebagai hiasan rumah. Bak kata orang, sejuk mata memandang rumah yang di dalamnya terisi dengan kalam Allah. Tahukah anda asal usul seni khat kaligrafi yang kita lihat indah ini? Sebelum membuat tempahan khat di mana mana tempat, habiskan bacaan anda terlebih dahulu. 

Secara umumnya, kaligrafi merupakan seni yang dihasilkan oleh orang Islam kita sendiri kita seperti seni dari tamadun lain. Sebab itulah, umat Islam lebih menghargai seni kaligrafi itu sendiri. Menurut beberapa sumber kaligrafi berasal dari Bahasa Yunani iaitu perkataan “kalios dan graphia” manakala ada sumber yang mengatakan ianya dari istilah Arab iaitu perkataan Khatt merujuk kepada Al-kitabah al-jamilah bererti tulisan yang cantik. Kalimah Arab seperti kita maklum mempunyai karakter huruf yang artistic sehingga menjadi penulisan kaligrafi yang unik. Bukan sekadar itu sahaja, kaligrafi ini melambangkan keindahan. Setiap rumah pasti akan meletakkan sekurang-kurangnya 2 seni khat kaligrafi. Pulang sahaja di rumah, kita sudah Nampak kalam Allah, bila beristirahat di rumah, mata melihat kalimah indah dan hati pun berzikir mengingatkan keagungan-Nya.

Alangkah bahagianya apabila hidup dekat dengan Al-Quran. Keluarga yang terdidik dengan ayat Quran kebiasannya lebih mudah untuk meminati ajaran Islam. Memasang khat kaligrafi salah satu inisiatif dari ibu bapa supaya kalam Allah dekat dengan anak anak. Anak yang dari kecilnya terdidik dekat dengan Islam, inshaAllah menjadi permata berharga buat kedua orang tuanya.

Jadi anda sedang mencari kedai untuk menempah khat kaligrafi ? Jom habiskan bacaan artikel ini terlebih dahulu ya untuk lebih pencerahan. 

Pertama sekalinya, adalah sangat wajar kami mencadangkan anda menghiasi rumah dengan seni khat Islam. Sebelum itu suka untuk kami ingatkan supaya anda memadankan jenis khat yang ingin ditempah dengan dekorasi perabot sedia ada. Lagi satu, padankan juga dengan pencahayaan dan susunan kerusi meja dan lain lain perhiasan di rumah.

Takut nanti bila sudah ditempah, kita tengok rasa tak padan pula. Terdapat pelbagai jenis khat yang boleh kita pilih. Setiap orang minatnya berbeza-beza bergantung kepada jenis material buatan, saiz khat dan kandungan khat itu sendiri.  Tapi keliru nak ambil khat yang mana. Andaikata anda masih keliru juga, biarlah pakar kaligrafi mencadangkan kepada anda. Iaitu Jiham, sebuah syarikat yang menerima tempahan khat dari orang ramai. Yang lebih menariknya anda boleh membuat appoinment dengan Jiham untuk berdiskusi lebih lanjut. 

Berbalik kepada apakah khat yang sesuai diletakkan di rumah. Setiap huruf di dalam Al-Quran ada keistimewaanya. Membaca Al-Quran dapat pahala, memahami pun dapat pahala malahan jika kita mendengar pun dapat pahala. Jadi ada beberapa contoh khat biasa ditempah oleh orang ramai yang sudi kami kongsikan dengan pembaca.

#1- Khat 3 Qul

3 Qul antara surah yang penting dalam A-Quran. Bacaan surah 3 Qul mampu menolak gangguan jin dan syaitan dan menghindarkan kita dari sihir serta perkara-perkara buruk. Rasullah saw juga sebelum tidur akan membuka dua telapak tangan Baginda dan membacakan surah Al-Ikhlas, Surah Al-Falaq dan Surah An-Naas lalu diusapkan dari kepala seluruh badan yang terjangkau selama 3 kali.

#2- Khat Ayatul Kursi

Kelebihan ayatul Kursi terlalu banyak dibincangkan. Antara yang biasa kita dengar ayat Kursi berfungsi sebagai penghadang dari gangguan jin syaitan dan segala macam. Pada masa yang sama, barang siapa membaca ayat Kursi, mereka diberikan keberkatan apabila keluar rumah dan dilindungi dari bala gangguan.

#3- Khat Ayat 1000 Dinar

Umum sudah mengetahui kelebihan ayat 1000 dinar. Jika kita ke premis perniagaan Muslim, pasti ada khat ayat 1000 dinar ditampal di dinding ruangan tertentu. Antara kelebihan yang kita tahu ialah ayat 1000 dinar memberikan ketenangan dalam keresahan apa apun dan dilindungi sepanjang perjalanan.

Ada pilihan lain lagi seperti kalimah Allah Muhamad, kalimah Syahadah, Kufi dan lain lain. Banyak pilihan khas untuk anda. Jika dah pilih boleh dah anda melakukan tempahan di Jiham. Adapun begitu, lebih baik and baca sampai habis artikel. Ini 7 sebab kenapa anda perlu membuat tempahan khat di Jiham.

  1. Pelbagai pakej yang menarik untuk anda

Jika anda mempunya bajet terhad, Jiham menawarkan pakej yang sesuai untuk anda. Serendah RM150 sahaja anda sudah boleh memiliki khat jawi yang cantic dan mempesonakan di dinding rumah kediaman masing masing. Jika anda ada bajet lebih boleh juga lihat pakej yang paling premium iaitu RM2500 tapi pasti ianya sangat eksklusif dan tidak berkelip mata memandang saat tetamu masuk ke rumah. Seronok kan?

  1. Dipercayai oleh semua golongan rakyat jelata

Memiliki khat tidak tertakluk kepada satu jenis golongan sahaja. Setakat ini semua golongan datang kepada kami bertanyakan rekaan mana yang paling sesuai. Yang penting pelanggan puas hati dan berbaloi dengan pembelian. Ada juga artis, selebriti yang mendapatkan hiasan khat rumah mereka dari Jiham. Rekaan sudah tentu memenuhi kehendak pelanggan. Ini antara figura yang pernah membuat tempahan khat kaligrafi dari kami.

 

  1. Material Berkualiti.

Di Jiham, antara material yang kami gunakan ialah Premium Wood & Glass, Lukisan Canvas, UV Tarpaulin dan Sulaman Khas. Untuk cenderamata biasanya material digunapakai adalah kayu supaya lebih tampak semulajadi keindahannya.

tempahan khat jiham

tempahan khat jiham

Soalan kualiti anda tidak perlu khuatir, andainya ada masalah boleh terus hubungi customer service kami. InshaAllah kami akan menguruskan anda sebaik mungkin. Setakat ini tiada customer yang kami abaikan lagi. Alhamdulilah.

  1. Penghantaran ke seluruh Malaysia

Ada orang tanya, kalau luar Kawasan Lembah Klang atau Cyberjaya boleh buat tempahan? Iya, itu kegusaran mereka di luar sana. Sudah tentu boleh. Jiham menyediakan penghantaran ke seluruh Malaysia tak kira anda tinggal di mana mana negeri Semenanjung atau Sabah Sarawak. Asalkan anda di dalam Malaysia dan syarikat courier boleh sampai, inshaAllah khat dari kami juga boleh sampai.

  1. Boleh dijadikan cenderamata kepada orang lain.
tempahan khat

tempahan khat

Andaikata kita pening memikirkan cenderamata bagaimana yang kita hendak berikan kepada keluarga atau orang tersayang di majlis istimewa, boleh juga lihat di sini. TIdaklah kita bosan dengan idea biasa seperti bunga, jam tangan dan lain lain. Cubalah cenderamata khat, inshaAllah mereka akan terkenangkan wajah anda setiap kali memandangnya. 

Jika anda rasa sudah jelas dengan penerangan kami ini, boleh lah membuat tempahan khat atau pun temujanji dengan team Jiham. Kami sangat mengalu-alukan anda. Datang sahaja dengan waze “Jiham” terletak di Taman Putra Kajang (by appoinment only). Sekiranya anda berminat untuk hiasi rumah anda dengan kaligrafi khat dari potongan ayat Quran, boleh terus menjenguk aneka pilihan khat dari Jiham dengan klik sini. Semoga dengan inisiatif kita mengingati kalam Allah dengan seni khat kaligrafi ini diberkati Ilahi. 

 

Entri Lain-lain

Salam Aidil Adha 1441H

Salam Aidil Adha 1441H

Assalamualaikum. Ke hadapan saudara/ri pelanggan Jiham yang dirahmati, Semoga saudara/ri sentiasa di bawah naungan...

Salam Aidilfitri 1441H

Salam Aidilfitri 1441H

Assalamualaikum. Ke hadapan saudara/ri pelanggan Jiham yang dirahmati, Semoga saudara/ri sentiasa di bawah naungan...

Pilihan Produk Terkini